Sildesalat

Først så føler jeg at jeg må unnskylde meg for de dårlige bildene jeg presenterer her i min blogg! Og så forklare at jeg bor i en hybel atm og ikke har så mange muligheter til å fremstille maten jeg lager på en bra og verdig måte. Heller har jeg ikke alle redskapene her som jeg ville trenge for å lage litt mer «avansert» mat.. 😦 MEN!! Dere kan glede dere til jul for då tar jeg en liten tur hjem til Østerrike og det fantastisk store kjøkkenet til min kjære mor!! 🙂 Det blir spennende og jeg lover at jeg ikke skal la noen forstyrre meg i min cookingcraze!!

Men nå til oppskriften:

Sildesalat er noe vi – i Østerrike – liker å spise når novemberen og den deilige kalde tiden begynner. Ingenting sier mer: «Snart er det jul!» enn mange deilige retter med sild. Også var det tradisjon å besøke besteforeldrene og der fikk vi alltid sildesmør. Der, og bare der, er den best. 🙂

Nå vet jeg at det er noen dager igjen før novemberen starter, men jeg måtte tenke på de deilige dagene som vinteren fører med seg, og så fikk jeg alt for mye lyst på sildesalat..

Dere trenger:

  • 400g sursild
  • et halvt glass med sulteagurker
  • 1 rødløk
  • 1 eple
  • 200g crème fraîche eller rømme
  • litt dill
  • salt og pepper
  • 1/2 ts sukker
  • 1ss sitronsaft

Bland crème fraîche med dill, sukker, sitronsaft og smak til med salt og pepper. Kutt rødløken og sulteagurkene i små biter, kutt eplen i litt større. Ha alt i en bolle og bland med crème fraîche. Dekk over med plast eller et lokk og ha bollen i kjøleskapet i minst en time før dere severer salaten.

Nytet best med nybakt brød. Den «originale» oppskriften finner dere her, i en av mine yndlingsblogger. 😉

Enjoy!

2 thoughts on “Sildesalat

Legg igjen en kommentar

