Blueberry cupcakes med kremost topping

Som sagt hadde vi en liten bursdagsfest i går. Fordi det var et stort ønske for cupcakes laget jeg noen i tillegg til den ekstraordinære pancake cake. Jeg har desverre ikke noe bakebrett til å lage perfekte cupcakes, men ved å bruke 3 lag papirformer gikk det greit og resultatet ble nesten like fint. Heller ikke hadde jeg råd til å kjøpe ferske blåbær denne gangen. Smaken er desverre ikke det samme med frosne, men jeg ble ganske fornøyd alikevel. 😉

Dere trenger:

  • 190g mel
  • 150g sukker
  • 3g salt
  • 9g bakepulver
  • 80ml olje
  • 1 egg
  • 80ml melk
  • 145g blåbær
  • 100g smør
  • 100g philadelphia
  • 100g melis
  • 1ts vaniljeekstrakt
  • litt sitronsaft

Bland mel, salt og bakepulver. Visp sukker, egg og olje. Bland inn melblandingen og melk. Til slutt brett forsiktig inn blåbær. Fordel i muffinsformer (jeg brukte 12) og stek i ovnen ved 200°C i 20 minutter.

Visp smøret til en lys masse og ha i melis. Når melisen har løst seg opp rør inn philadelphia, vaniljeekstrak og sitronsaft.

Når cupcakesene er ferdig stekt la dem avkjøle. De skal ikke være varme når vi pynter dem med toppingen. Det finnes mange forskjellige måter å pynte cupcakes på. Jeg brukte en veldig enkel måte, jeg smurte kremen med en kniv på cupcaken. Men her er det dere som velger. Uendelige muligheter som venter! Hva f.e. med halloween style? :]

Legg igjen en kommentar

