Musikk og grilling (kålsalat, hvitløksboller og hvitløksdressing)

Først og fremst vil jeg i dag introdusere en islandsk artist som studerte i Østerrike: Helgi Hrafn Jónsson. Det var for 5 år siden (eller er det 6 allerede?) at jeg oppdaget ham for første gangen. Siden det første albumet hans er jeg fanget i Helgi’s musikk og klanger. Her er en sang jeg hørte på da jeg kom til Norge i 2010 og som alltid minner meg om den fantastiske tiden jeg hadde:

Så kommer vi til dagens matopplevelse: Tyske pølser fra grillen med en fantastisk kålsalat.

En av mine tyske venner hadde familien sin på besøk og de hadde heldigvis mye deilig mat med seg fra Tyskland. 🙂 Då var det klart at vi måtte fyre opp grillen i dag. Ved siden av smakfulle pølser hadde vi hvitløkskjøttboller, kålsalat, guacamole og mye mer..

 

Dere trenger:

Til kålsalat:

  • 1 hodekål
  • 1 løk (jeg brukte rødløk men som vanlig bruker man gulløk)
  • 1/8l olje
  • 1/8l eddik (eple- eller hvitvinseddik)
  • 1ts salt
  • 1ts sukker
  • litt pepper
  • litt karve

Finkutt løken og skjær hodekålen i små striper (gjerne bruk en maskine til det, for det er slitsomt å gjøre det for hånd). Ha olje, eddik, salt, sukker, pepper og karve i en potte og la det koke i 2 minutter. Hell den hete dressingen over kålstripene, dekk over med et lokk eller plasfolie og la salaten  trekke i minst en time (best i kjøleskapet og enda bedre over natt).

 

Til hvitløksboller:

  • 500g kjøttdeig
  • 1 båt hvitløk, finkuttet
  • 1ts paprikapulver
  • 1/2 håndfull fersk persille, finkuttet
  • salt, pepper

Bland alle ingrediensene og form deigen til boller. Ha på grillen/stek i pannen til de er brune og godt gjennomstekt.

 

Til hvitløksrømme:

  • 200g rømme
  • 1 båt hvitløk, finkuttet
  • 1/2 ts sukker
  • 1/2 håndfull fersk persille, finkuttet
  • 1/2 ts sennep
  • salt, pepper

Bland alle ingrediensene dekk over med plastfolie og ha i kjøleskapet i minst 1 time.

2 thoughts on “Musikk og grilling (kålsalat, hvitløksboller og hvitløksdressing)

Legg igjen en kommentar

