Abfrisch-Brot

De siste ukene holdte jeg på med å prøve ut forskjellige brødoppskrifter. Ikke det letteste å lage skikkelig godt brød med surdeig, spesielt når man ikke får tak i alle redskapene/ingrediensene som man trenger til det. Men jeg må si: Det er absolutt verdt å prøve seg på dette. Surdeigsbrød smaker himmelsk, passer til alle slags pålegg og kan varieres på mange måter.

I løpet av de neste dagene får dere vite litt mer om surdeig. Men i dag får dere en oppskrift på gjærdeigsbrød. Jeg laget det i går og klarte ikke å slutte med frokosten før halvparten var spist opp. Oppskriften er desverre på tysk, men jeg skal prøve å oversette den så snart som mulig. Alle disse spesialordene (som jeg også måtte tilegne meg på tysk) er ikke så lette å finne på norsk. Som en venn sa for noen dager siden: tysk har veldig mye uttrykk til matlaging som sjelden/ikke i det hele tatt finnes på norsk. Ja, vi i Sentral-Europa er veldig optatt av mat. 🙂

Legg igjen en kommentar

