Wiener Kaisersemmel / Østerrikske rundstykker

Kjære Norge,

Etter en mer eller mindre skuffende opplevelse har jeg veldig nyttig informasjon til deg: ‘Austria’ er fremdeles IKKE det samme som ‘Australia’! 😉
I dag leverte jeg to pakker til posten som skulle sendes til AUSTRIA. Kassadamen så på meg, mumlet noe jeg ikke helt skjønte, og tok seg gooood tid med å klistre ca. 1000 frimerker på hver pakke. Greit, tenkte jeg og gledet meg til at mine venner ville bli glade over å få så fine pakker. Etter 15 minutter og endeløs klistring og veiing var resultatet 277nok som måtte betales. Jeg, i sjokk, rak henne pengene og gikk til bussen. 277nok – det var nesten halvparten av det jeg hadde planglagt å bruke helt til slutten av november! Da jeg satt på bussen oppdaget jeg kvitteringen og det som sto på den: frimerker til AUSTRALIA. Damn… Er fremdeles litt sint, først og fremst på meg for å ikke legge merke til dette tidligere. Men hvordan skulle jeg vite at myten om Austria og Australia er ennå ikke avslørt?!

For å oppmuntre meg, og samtidig hjelpe til med å få Norge til å bli bedre kjent med den østerrikske kulturen bestemte jeg meg for østerrikske rundstykker i dag:

Dere trenger:
Poolish (Vorteig):

  • 130g siktet hvetemel
  • 165g vann
  • 1,8g ferskgjær
  • 3g honning

Hoveddeig (Hauptteig):

  • poolish
  • 175g siktet hvetemel
  • 10g vann
  • 5g salt
  • 5g ferskgjær

Bland alle ingrediensene til poolish. Dekk over med kjøkkenklut og vent 8-10 timer. Lag hoveddeigen og elt den i 15 minutter. Dekk over igjen og la den heve i 90 minutter. Knus deigen med handa etter 30 og 60 minutter. Ta deigen og del den i 8 stykker (à la 60g). Form boller og la dem raste i 15 minutter. Form rundstykker (annledning finner dere her), legg dem på bakepapir med den fine siden på papiret. Dekk over med kjøkkenklut igjen og ha dem på en varm plass i 20-25 minutter. Ha ovnen på 250°C. Snu rundstykkene, den fine siden opp, og la dem tørke i 10 minutter. Reduser varmen til 200°C, sprut vann på rundstykkene og sett dem i ovn. Sett en liten ildfast form med vann på bunnen. Stek dem i 45 minutter.

Jeg føler at jeg trenger litt mer øving når det gjelder å forme rundstykkene. Her er et ikke altfor fint eksempel på hvordan de så ut hos meg i går. 😉

Legg igjen en kommentar

