God Jul! / Frohe Weihnachten! – Surdeigsbrød / Kreuzerbrot

SONY DSC

Jeg ønsker dere god jul og sender mine varme hilser fra Østerrike! Her hadde jeg en fantastisk fin julefeiring med alle mine kjære venner og hele min familie. Koselig å være hjemme til jul, selv om vi ikke var så heldige å få snø.

Selvfølgelig har jeg ikke tatt meg fri fra matlagingen. De siste dagene prøvde jeg å lage surdeigsbrød, jeg tok de få oppskriftene som jeg brukte i Norge og som jeg trodde skulle bli enda bedre når jeg lager dem hjemme – kjøkkenmaskin, skikkelig ovn, etc… Tja, det var ikke så lett. Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, enten så var deigen for hard eller ovnen for varm eller… Og så endte jeg opp i en emosjonal katastrofe hver gang jeg prøvde å skjære opp brødet. Men jeg ga ikke opp og etter mange søvnløse netter og timesvis av etterforskning på nettet valgte jeg en oppskrift som inneholder gjær i tillegg til surdeig og prøvde det på nytt. Jippiiieee! Endelig så fikk jeg en skikkelig god deig som kom ut av ovnen som et hjemmelaget surdeigsbrød. Og ikke bare var det et vanlig surdeigsbrød, men et fantastisk godt luktende og himmelsk godt smakende surdeigsbrød! For dere som ikke har laget surdeigsbrød før: Det er en oppskrift som er både enkel og en stor suksess! Oppskriften er hentet fra denne siden.

SONY DSC

Dere trenger:

Surdeig:

  • 80g rugmel
  • 62g vann
  • 8g surdeig

Hoveddeig:

  • Surdeig
  • 140g rugmel
  • 178g hvetemel
  • 220g vann
  • 7g salt
  • 6g fersk gjær

Bland surdeigs-ingrediensene og la dem stå i 16-18 timer. Løs opp gjær i vannet og bland inn surdeigen. Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og elt 5 minutter på det nederste trinnet («MIN» på min maskin) og 8-10 minutter på det andre trinnet («1» på min maskin). La deigen stå i 30 minutter.

SONY DSC

Elt deigen til en bolle og ha den på bakepapir. Sikt over mel og dekk over med en ren kjøkkenklut.

SONY DSC

La deigen heve i 30 minutter (i et rom med 26-28°C), kutt et kryss i deigen og la den heve i 30 minutter til (igjen 26-28°C). Ha ovnen på 250°C (jeg tok 245°C, ovnen vår er for varm) og sett en ildfast form med vann på bunnen. Stek brøded i 15 minutter med damp, ta ut formen og reduser varmen til 180°C. Stek ferdig i 30 minutter. Ta ut brødet og avkjøl på rist i 6 timer.

SONY DSC

———————————————————————————————————

Frohe Weihnachten euch allen! Hoffe ihr hattet ein schönes Fest und vor allem ganz viel gutes Essen! Schön ist es zu Hause zu sein zu Weihnachten. Auch wenn Frau Holle heuer etwas nachgelassen hat… Natürlich hab ich auch über die Feiertage nicht kurzfristig beschlossen Ferien zu machen, sondern war weiter fleißig am Kochen und Backen. Die letzten Tage habe ich verzweifeltst versucht Sauerteigbrot zu machen – was jedes Mal mehr oder weniger tragisch darin geendet hat, dass meine Mama das ganze Teil in den Mistkübel verfrachtet hat (ich hab’s einfach nicht über’s Herz gebracht). Nach einigen schlaflosen Nächten und intensiver Internetrecherche startete ich dann heute noch einmal einen Versuch mit einem Rezept, das zusätzlich zum Sauerteig auch Germ (Hefe) enthält. Und siehe da: Es ist gelungen!! Und nicht nur ist es ein ganz annehmbares Brot geworden, sondern ein traumhaft gut riechendes und himmlisch schmeckendes noch dazu! Wenn ihr schon immer mal mit Sauerteig Brot machen wolltet – hier ist eure Chance!

Das Rezept und einige nützliche Tipps findet ihr hier. Gutes Gelingen!

Legg igjen en kommentar

