Pannekaker med kvarg / Topfenpalatschinken

SONY DSC

I dag savner jeg Østerrike spesielt mye, derfor presenterer jeg en oppskrift som er typisk østerriksk: Topfenpalatschinken, eller pannekaker med kvarg. Jeg har letet lenge etter noe som ligner på kvarg (østerriksk: Topfen, tysk: Quark) her i Norge og det eneste jeg kom på er kesam. Men det er ikke helt det samme. Kvarg har en veldig spesiell smak og vi bruker den både til søte og salte retter. Etter juni (når jeg er i Østerrike igjen) kommer jeg sikkert til å publiserer flere kvarg-oppskrifter. Men nå en liten påminnelse som jeg tok med fra vinterferien:

Dere trenger:

  • pannekaker
  • 250g kvarg
  • 60g smør
  • 60g sukker
  • 1ts vanillesukker
  • 1/2 sitron
  • 2 egg
  • 250ml fløte
  • 1 egg

Lag pannekakene etter oppskriften. Pisk sammen smør, 2ss sukker, vaniljesukker, sitronsaft og -skall og 2 eggeplommer. Bland inn kvarg. Pisk eggehvitene og sukker til en stiv marengsmasse. Bland forsiktig inn i kvargmassen. Fyll pannekakene med kvargmassen og ha dem i en smurt ildfast form. Ha i ovn i 15 minutter ved 170°C.

Pisk sammen fløte og egg og hell over pannekakene. Stek 10-15 minutter til. Server med vaniljesaus.

—————————————————————————————————

Heute ist einer dieser Tage an denen ich aufgestanden bin und gewusst habe, dass ich auf etwas Lust habe, das ich hier in Norwegen nicht bekomme: Topfen. So schön auch ein tagelanges Dahingejammer und Aufregen über die Topfenlosigkeit Norwegens wär, hab ich mich doch dazu durchgerungen, mich an die schönen Seiten Österreichs zu erinnern und ein Rezept ausgegraben, das ich in den Winterferien zubereitet hab: wunderbar duftende Topfenpalatschinken. Meine Mama macht diese immer etwas anders, ohne Zitrone und unterheben jeglicher luftig aufgeschlagener Massen (was mir persönlich am besten schmeckt). Hier für euch eine etwas feinere Variante:

Ihr braucht:

  • Palatschinken
  • 250g Topfen (Quark)
  • 60g Butter
  • 60g Zucker
  • 1 Pkg. Vanillezucker
  • 1/2 Zitrone
  • 2 Eier
  • 250ml Schlagobers (Sahne)
  • 1 Ei

Palatschinken zubereiten. Butter, Zucker, Vanillezucker, Zitronensaft, -schale und Eidotter schaumig rühren. Topfen dazugeben und alles vermischen. Eiweiß mit Zucker steif schlagen und unter die Topfenmasse heben. Die Palatschinken damit füllen und in eine gefettete Form geben. Im Ofen bei 170°C 15 Minuten backen.

Schlagobers und Ei verquirlen und über die Palatschinken geben. Noch mal 10-15 Minuten goldbraun backen. Mit Vanillesauce servieren.

4 thoughts on “Pannekaker med kvarg / Topfenpalatschinken

  1. Zuhause gabs heut Struklje: Strudelteig mit Topfengrießfülle, pikant mit Salat oder süß mit Kompott – ganz nach Belieben 🙂

  2. Hei
    Kvark som jeg kaller det, eller hytteost, lager jeg selv. Jeg bor på gård og pasteuriserer fersk melk (ikke homogenisert), lar det kjøle ned til kroppstemperatur legger oppi noe, noen skjeer pr liter melk, Kulturmelk (jada den blå på butikken) og lar den stå varmt til den er tykk, 12-24 timer. Så henger jeg den i et gammet putevar, så mysen drypper av (den er for sur til å lage prim. Tilslutt kjører jeg den i kjøkkenmaskimen til den er en krem. Herlig kvark til alle Quark- og Topfengerichte.
    Noen lager dette av upasteurisert melk, fortsatt varm fra kua, allikevel med Kulturmelk. Sikkert mange gode og sunne bakterier. Homogenisert melk tykner ikke i mine forsøk, men råtner. Skikkelig ekkelt.
    Markus

    1. Hei Markus!
      Takk for hjelpen! Jeg elsker kvarg og alt man kan lage med han. Jeg har reist tilbake til Østerrike nå og får heldigvis tak i «Topfen» her. Men skal prøve å få det til etter din oppskrift med en gang jeg får tid til det!
      Meget spennende å lage ting selv synes jeg.
      Sophie

Legg igjen en kommentar

